بیانیه وزارت امور خارجه درباره حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور منتشر شد تماس مراجع عظام تقلید با رئیس دفتر رئیس‌جمهور رصد لحظه به لحظه پهپاد آکینجی در جستجوی هلی‌کوپتر رئیس جمهور + لینک آنلاین جهاد اسلامی: با نگرانی پیگیر سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران هستیم سقوط پهپاد رزمی آمریکایی «ام کیو ۹» در مرکز یمن درباره آکینجی، پهپاد ترکیه که برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور به ایران آمد + عکس و مشخصات فنی بایدن پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران، تعطیلات هفتگی خود را لغو کرد روسیه ۲ هواپیما همراه با بالگردهای ویژه و ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای اعزام می کند حضور پدر آیت‌الله آل هاشم در دفتر ایشان + فیلم وزیر خارجه ایتالیا: در حال پیگیری تحولات حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران هستم سرکوب تظاهرات صهیونیست‌ها در تل‌آویو + فیلم دستیار پوتین در تماس با مخبر: روسیه با تمام قوا کنار ایران است فرمانده سپاه عاشورا: حدود ساعت ۱۵:۳۰ امروز آیت‌الله آل‌هاشم تماس گرفت و گفت ما سانحه دیدیم کمک برسانید + فیلم ارتباط تلفنی رئیس جمهور عراق با مخبر در پی سانحه بالگرد رئیس جمهور واکنش روسیه به حادثه بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی واکنش سوریه به سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران وزارت خارجه ونزوئلا: مادورو خبر مربوط به بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند گوترش: امیدوارم رئیس‌جمهور ایران در سلامت کامل باشد واکنش مصر به سقوط بالگرد حامل «رئیسی»
سرخط خبرها

رئیس سازمان بورس: برنامه‌ریزی برای عرضه‌های بعدی خودرو در بورس کالا| تامین مالی خودروسازان در دستور کار است

  • کد خبر: ۱۲۱۷۵۰
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
رئیس سازمان بورس: برنامه‌ریزی برای عرضه‌های بعدی خودرو در بورس کالا| تامین مالی خودروسازان در دستور کار است
رئیس سازمان بورس با اشاره به بازگشت‌ناپذیر بودن مسیر شفاف و رقابتی عرضه محصولات در بورس کالا گفت: نتایج حاصل از عرضه ما را مصمم کرد با همین فرمان جلو برویم و برای عرضه‌های دیگر برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالا را یکی از ارکان بسیار مهم بازار سرمایه و اقتصاد برشمر و گفت: بالغ بر ۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی GDP کشور محصولاتی است که در بورس کالا معامله شده است و  این عدد بر فعالیت‌های اقتصادی از جنبه‌های مختلف تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تکمیل زنجیره عرضه محصولات در بورس کالا اظهار کرد: زمانی که همه زنجیره‌های ارزش در بورس کالا عرضه نمی‌شود و در سازوکار‌های دیگری، قیمت گذاری صورت می‌گیرد موجب عدم تناسب در حجم سرمایه گذاری و کمبود در زنجیره می‌شود و از این جهت در بورس کالا تاکید و تمایل به تکمیل زنجیره‌ها داریم تا  قیمت گذاری منصفانه در تمام زنجیره انجام شود.

رئیس سازمان بورس با تأکید بر رابطه تنگاتنگ میان بورس کالا و بازار سرمایه و اوراق بهادار وجود دارد، گفت: یکی از موفقیت‌های بورس کالا این بوده که معاملات کالای شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سهام را رقم زده و سبب شده فروش شرکت‌های بورسی منصفانه شده و با قیمت واقعی نزدیک شود. چراکه بخشی از مشکلات ناشی از قیمت گذاری‌ها و عدم رعایت انصاف در فروش شرکت‌ها بوده و بورس کالا از این جهت کمک خوبی به بازار سهام کرده است.

وی ادامه داد: از همین طریق صنعت پتروشیمی و فولاد از قیمت گذاری دستوری نجات پیدا کرد، هر چند در مقاطعی فشار‌هایی از سوی رانت خواران برای فروش پیش آمد، اما با منطق و استدلال درست در مدت کمتر از چند ماه این موضوع حل و فصل شد و توانستیم به قیمت‌های بازار نزدیک شویم.

عشقی سرکوب عرضه و تقاضا به بهانه اختلال و افزایش قیمت را نادرست خواند و افزود:  یکی از مزیت‌های معاملات بورس کالا این است که در فرآیند کشف قیمت و عرضه و تقاضا می‌توان نواقص را فهمید و با ابزار‌های مختلف و با سیاست گذاران و فروشندگان مشکلات را برطرف کرد.  

وی تصریح کرد: بورس کالا در شفاف شدن صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی کمک کرده و این مسیر بی بازگشتی است و این مسیر شفاف را با تمام قوا دنبال خواهیم کرد که شرکت‌ها به منافع واقعی برسند و تاکید ما بر قیمت‌های منصفانه است.

عشقی با اشاره به زیان خودروسازان از قیمت گذاری و سرکوب قیمتی یادآور شد: با ادامه این فرآیند زیان خودروسازان بیشتر شده و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد شد، در عین حال که دوره وصول قطعه سازان در حال افزایش است و شبکه بانکی هم قادر به پوشش آن نیست، لذا این فرآیند قابل تداوم نیست.

وی تأکید کرد: مشکل صنعت خودروسازی فقط بحث قیمت گذاری نیست و یکی از مشکلات اساسی قیمت گذاری است، اما حکمرانی و موضوع‌های ناشی از تحریم‌ها و تامین قطعات باید اصلاح شود.  

وی یادآور شد: در جلسه شورای عالی بورس و ستاد اقتصادی دولت تاکید شده که وزارت صمت به تعهدات خود پایبند باشد و امیدواریم در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس سازمان بورس گفت: در بحث منطق عرضه خودرو در بورس کالا احکام دایمی وجود دارد و محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود باید از شمول قیمت گذاری خارج شوند و امیدواریم عرضه‌ها را در سایر کلاس‌ها هم داشته باشیم و به شفافیتی که دنبال آن هستیم کمک کنیم.

وی گفت: از خودرو‌هایی شروع کردیم که حساسیتی در آن‌ها وجود ندارد، خودرو‌هایی که قبلا هم مشمول قیمت گذاری نبودند. نتایج حاصل از عرضه ما را مصمم کرد با همین فرمان جلو برویم و برای عرضه‌های دیگر برنامه ریزی‌هایی داشته باشیم. متناسب با تقاضا، عرضه‌ها تداوم یابد و قیمت‌های منصفانه کشف شود.

وی با بیان اینکه بورس کالا فقط بازار فیزیکی نیست، به بخشنامه سازمان امور مالیاتی در بحث ارزش افزوده و معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: از این پس شاهد رونق معاملات در تمام کالا‌های صنعتی خواهیم بود و یکی از این کالا‌ها خودرو خواهد بود.

رییس سازمان بورس افزود: تامین مالی خودروسازان هم در دستور کار است. عرصه خودرو در بورس کالا قدم اول و محکمی بود که برداشتیم و با قدرت ادامه خواهیم داد.

وی در پایان تأکید کرد: بحث‌های حاکمیت شرکتی در این صنعت با جدیت دنبال خواهد شد و یکی از مطالبات ما از وزارت صمت و سیاستگذار این است که در واگذاری این خودروساز‌ها حاکمیت شرکتی را در نظر داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->